Wednesday, October 14, 2009

tujuan

Tujuan istishraq boleh dibhgkan kpd 3:
1. keagamaan
2. perdagangan
3. ilmu/akademik

Tujuan agama:

1. meragukan(tashkik) kesahihan risalah nabi saw dan mendakwa bhw hadis nabawi adalah amal/ 'hasil kerja' org islam sepnajng 3 kurun pertama. Tujuan buruk drpd ini ialah utk memerangi sunnah dgn tujuan menggugurkannya sehingga org islam kehilangan bentuk bambaran perlaksananan prktikal yg khakki bg hukum2 islam dan kehidupan rasul saw . dengan yg demikian islam akan kehilangan unsur utama kekuatannya.

2. meragukan kesahihan al-quran sehingga org islam berpaling dr bertemu di bawah satu hadap yang mengumpulkan/mencantumkan mrk dan menjadi sumber kekuatan mrk dan memasukkan (tan'aa?) lahjah kebagsaan/perkauman.

3. mengurangkan nilai fiqh islami dan menganggapnya sbg diceduk dr fiqh rumani.

4. me.... terhdp bhs arab dan menjauhkan kudratnya dlm melalui arus perkembngan zaman dan mengajar lahajh2 tempatan/ammi dengan menggantikan kedudukan raab fushah.

5. merujukkan islam kpd sumber2 yahudi dan nasrani.

6. mengkristiankan org islam.

7. berpegang kpd hadith2 dhaif dan khabar2 maudhu'/rekaan dlm mengukuhkan pandnagn dan pembinaan teori mrk.

8. hadaf strategi keagamaan dr kempen memburukkan gambaran islam bertujuan mencegah eropah dr menerima islam slps mrk lemah utk hapuskannya/lawannya melalui perang salib. (aljuhni, h.701)

@@@@@@@

TUJUAN-TUJUAN UTAMA ORIENTALISME

(1) Menyelewengkan Aqidah Islam yang sebenar, kerana kekuatan utama umat Islam ialah Aqidah yang sahih.

(2) Cuba meragukan umat Islam terhadap Al-Quran, As-Sunnah dan para ulama’ yang sebenar.

(3) Cuba menghina ataupun merendah-rendahkan Rasulullah s.a.w dan tugasnya sebagai utusan Allah Ta’ala.

(4) Melahirkan keraguan-keraguan terhadap sumber-sumber rujukan umat Islam dan ketamadunan yang ditempa oleh umat Islam zaman-berzaman.

(5) Cuba menyerang umat Islam dengan “serangan pemikiran” @ “perang saraf” kerana ini jauh berbahaya daripada perang dengan menggunakan senjata-senjata yang canggih lagi sofistikated.

(6) Sebagai khidmat dengan memeberikan laluan kepada Gerakan Kristianisasi (At-Tansir) dan Zionisme Yahudi (As-Sohyuniyah)untuk menjajah umat Islam. (http://liberalisme.blogsome.com/2005/09/22/orientalisme/)


No comments:

Post a Comment