Wednesday, October 14, 2009

Siapakah Noldeke?

Theodor Nöldeke (2 Mac 1836 - 25 Disember 1930), sarjana Bahasa Semit Jerman, lahir di Harburg, dan belajar di Gottingen, Vienna, Leiden dan Berlin.

Pada tahun 1859 bukunya tentang sejarah Al-Quran memenangi hadiah daripada Academie des Perancis Prasasti-et Belles Lettres, dan pada tahun berikutnya dia menulis semula di Jerman (Geschichte des Korans) dan diterbitkan dengan tambahan di Gottingen. Pada tahun 1861 ia memulakan kuliah di universiti bandar ini, di mana tiga tahun kemudian beliau dilantik sebagai profesor luar biasa. Pada tahun 1868 ia menjadi profesor di Kiel biasa, dan pada tahun 1872 diangkat ke kerusi Bahasa Oriental di Straßburg, yang ia mengundurkan diri pada tahun 1906.

Nöldeke's pengajian luas dan pelbagai, tetapi fokus utama daripada karya-karyanya telah mengikuti dua baris yang ditunjukkan oleh hadiah esei, Bahasa-bahasa Semit, dan sejarah dan tamadun Islam. Meskipun banyak dari karyanya (contohnya nya neusyrischen Grammatik der Sprache, 1868, Mandäische nya Grammatik, 1874, dan terjemahan daripada Arab daripada Tabari, 1881-1882) dimaksudkan untuk spesialis, banyak daripada buku-buku yang menarik bagi pembaca umum.

Beberapa kajian Nöldeke dimasukkan dalam The Origins of The Koran: Classic Essays on Islam's Holy Book edited by Ibn Warraq.

Beberapa esainya pertama kali muncul di Encyclopædia Britannica, dan artikel tentang Al-Quran, dengan beberapa orang lain, adalah ulang dalam kelantangan yang disebut Oriental sketsa. Artikel-artikel yang berkaitan Parsi adalah ulang dalam kelantangan Jerman, Aufsätze zur Geschichte persischen (Leipzig, 1887).

Charles Cutler Torrey dan Friedrich Schwally Zakharia adalah murid-muridnya.

dipetik dr http://en.wikipedia.org/wiki/Theodor_N%C3%B6ldeke
terjemahan yg belum diedit.

foto dr wikipedia

No comments:

Post a Comment